Logo
Εκτύπωση αυτής της σελίδας

Ομάδες Συμβουλευτικής Γονέων Κύριο

simvouleutiki15012014

Οι Oμάδες Συμβουλευτικής Γονέων στόχο έχουν την ευαισθητοποίηση, την ανταλλαγή απόψεων και την εκπαίδευση σε γονείς παιδιών και εφήβων, πάνω σε μία σειρά θεμάτων που τους ενδιαφέρουν. Θέματα γενικά αλλά και εξειδικευμένα τα οποία επιλέγονται – σύμφωνα με τις σύγχρονες πρακτικές της εκπαίδευσης ενηλίκων – σε στενή συνεργασία εκπαιδευτή και γονέων ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα της ομάδας. Μια ενδεικτική καταγραφή των θεματικών, που συχνά αναπτύσσονται στα πλαισία των ομάδων είναι η ακόλουθη:

  •  Η ανάπτυξη και οι διάφορες ψυχολογικές  όψεις της. Γνωστική, συναισθηματική,κοινωνικήκαι ηθική. Από την βρεφική ως την εφηβική ηλικία
  • Οι πολύπλοκες ψυχολογικές και κοινωνικές εκδηλώσεις της εφηβείας.
  • Σχέσεις μέσα στην οικογένεια. Σχέσεις γονέων –παιδιών, σχέσεις αδελφών.
  • Μοναχοπαίδια και πρωτότοκα παιδιά. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στην οικογένεια. Η σημασία της σειράς γέννησης για τη νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Αδελφική αντιζηλεία και αδελφική κακοποίηση.
  • Το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Όψεις του φαινομένου. Το προφίλ του θύτη, του θύματος και ο ρόλος του αμέτοχου παρατηρητή. Ψυχολογικές επιπτώσεις και ενδεδειγμένη αντιμετώπιση.
  • Τροποποίηση ανεπιθύμητων συμπεριφορών σύμφωνα με το γνωσιακό-συμπεριφορικό μοντέλο.
  • Παιδί και έφηβος απέναντι στις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Εθισμός στο Διαδίκτυο. Παιδί και βίαιο ηλεκτρονικό παιχνίδι. Παιδί και ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης (Facebook).
  • Στυλ γονεικής συμπεριφοράς. Έλεγχος και ενδιαφέρον. Ο φιλελεύθερος γονέας, ο παραχωρητικός, ο αυταρχικός και ο αδιάφορος.
  • Eιδικά θέματα εκπαιδευτικής ψυχολογίας και παιδικής ψυχοπαθολογίας. Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ADHD) , μαθησιακές δυσκολίες, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές.
  • Στερεότυπα και κοινωνικός αποκλεισμός στο σχολείο.
  • Σχέσεις σχολείου οικογένειας.
  • Πώς μιλάμε στο παιδί μας για την οικονομική κρίση.
  • Στοιχεία σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

Η επιλογή των θεματικών γίνεται σε συνεργασία εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενων στην πρώτη συνάντηση μετά από διερεύνηση των αναγκών και των ενδιαφερόντων των μελών της ομάδας.

Η μαθησιακή διαδικασία ακολουθεί τις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων (συμμετοχικότητα, μάθηση προσανατολισμένη στους ρυθμούς και τα ενδιαφέροντα του εκπαιδευόμενου)  και κεντρικό ρόλο παίζουν οι βιωματικές δραστηριότητες.

Η δομή των συναντήσεων που διαρκούν δύο ώρες  η καθεμία και είναι οκτώ στο σύνολο έχει ως εξής: Στο πρώτο μέρος υπάρχει εισήγηση από τον εκπαιδευτή που διαρκεί περίπου 20 λεπτά. Πρόκειται για το μοναδικό μέρος της συνάντησης που θυμίζει την παραδοσιακή εκπαιδευτική διαδικασία. Για τους εκπαιδευόμενους στόχος είναι η απόκτηση νέων γνώσεων πάνω στο θέμα της συνάντησης. Οι γνώσεις αυτές, αν και απλά δοσμένες, βρίσκονται σε απόλυτη συμφωνία με το επιστημονικό υπόδειγμα, και τις σύγχρονες επιστημονικές τάσεις.

Ακολουθεί ομαδική συζήτηση, όπου γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν πολλές πτυχές του θέματος. Οι εκπαιδευόμενοι συνεισφέρουν με τους προβληματισμούς, τις εμπειρίες, τις αποτελεσματικές πρακτικές και τις σκέψεις τους.

Το τελευταίο μέρος της συνάντησης που διαρκεί περίπου μισή ώρα είναι αφιερωμένο σε κάποια βιωματική δραστηριότητα. Συχνά είναι τα παιχνίδια ρόλων, οι βιωματικές ασκήσεις και η ζωγραφική. Σε κάθε περίπτωση η βιωματική δραστηριότητα σχετίζεται με το συγκεκριμένο θέμα, στο οποίο είναι αφιερωμένη η συνάντηση.  Έδω κατά κάποιο τρόπο επιτυγχάνεται εμπέδωση με πρακτικό τρόπο των γνώσεων και των συμπερασμάτων που  αναδείχθηκαν στα δύο προηγούμενα μέρη.

Παράδειγμα

Η ομάδα κατά την πρώτη διερευνητική συνάντηση έχει αποφασίσει ότι επιθυμεί να αναπτυχθεί το θέμα του σχολικού εκφοβισμού (bullying). Τούτο πραγματοποιείται σε κάποια από τις επόμενες συναντήσεις σύμφωνα με τον προγραμματισμό που γίνεται από την ομάδα.

Στο μέρος της θεωρητικής εισήγησης παρουσιάζονται από τον εκπαιδευτή οι βασικές όψεις του φαινομένου. Ορισμός και συχνότητα. Αιτίες.  Διαφορές και ομοιότητες με τη σχολική βία. Τα χαρακτηριστικά του δράστη, του θύματος και του αμέτοχου παρατηρητή. Ο ρόλος του σχολείου στην άμβλυνση ή την όξυνση του προβλήματος.  Οι επιπτώσεις του φαινομένου σε όλους τους εμπλεκόμενους με έμφασηστις επιπτώσεις στο θύμα, του οποίου τιτρώσκετε η αυτοεκτίμηση. Παρουσίαση των επιπτώσεων της χαμηλής αυτοεκτίμησης για όλη την μετέπειτα πορεία του παιδιού στο κοινωνικό, συναισθηματικό, εκπαιδευτικό και επαγγελματικό επίπεδο. Ενδεδειγμένες μορφές αντίδρασης.

Στο μέρος της συζήτησης οι γονείς παρουσιάζουν τις εμπειρίες, απορίες, ανησυχίες και προβληματισμούς τους. Ιδιαίτερα χρήσιμες εδώ εμφανίζονται οι εμπειρίες γονιών που αντιμετώπισαν το πρόβλημα και οι τρόποι που επέλεξαν για να το αντιμετωπίσουν τόσο οι επιτυχείς όσο και οι λιγότερο επιτυχείς.

Στο τελευταίο μέρος με ένα παιχνίδι ρόλων οι γονείς εξασκούνται στο να εμπνέουν στο παιδί τους διεκδικητική συμπεριφορά. Εδώ η γλώσσα του σώματος, η στάση, ο τόνος της φωνής και το περιεχόμενο του λόγου του παιδιού γίνονται το εργαλείο, το οποίο θα το προστατέψει από τη θυματοποίηση, χωρίς την προσφυγή στη χρήση ανταποδοτικής βίας από την πλευρά του.

Οι συνεδρίες της Συμβουλευτικής Γονέων θα γίνονται μία φορά την εβδομάδα στα γραφεία του Συνεταιρισμού Αριστοτέλους 42 Χαλάνδρι. Αν χρειαστεί  - θα εξαρτηθεί από την προσέλευση και τα ενδιαφέροντα των ενδιαφερομένων, θα δημιουργηθούν 2 ομάδες με γονείς μικρών παιδιών και εφήβων. Η αρχική συνάντηση θα γίνει στα τέλη Ιανουαρίου και θα ανακοινωνθεί έγκαιρα.

Να σημειωθεί ότι η δράση είναι εντελώς δωρεάν και μπορεί να την παρακολουθήσει ο οποιοσδήποτε.

Εισηγητής όλων των σεμιναρίων είναι ο Ανδρέας Πολιτάκος απόφοιτος του τμήματος Κοινωνιολογίας και του τμήματος Ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και κάτοχος Μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Οργανωτική και Κοινωνική Ψυχολογία. Από το 2007 μέχρι σήμερα εργάζεται ως σύμβουλος ψυχολόγος σε διάφορους φορείς ενώ τα 4 τελευταία χρόνια εργάζεται σαν εκπαιδευτής σε σχολές γονέων στο πρόγραμμα δια βίου Μάθησης του Υπουργείου παιδείας. Είναι Χαλανδραίος παντρεμένος με την επίσης ψυχολόγο κα Χριστίνα Τσαγκαράκη και έχει ένα παιδί.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

© Web Progress Σχεδίαση Ιστοσελίδων